Vitalt vetande.

Idag innan jag skulle in och träffa läkaren så fick jag sitta en stund ute i väntrummet.
Jag fick vänta ett tag och han då sålla bland en massa tidningar ( det värsta jag vet är tidningar som Vecko revyn och liknande) och då hittade jag tidningen "Vitalt vetande".
Den som många andra blask tidningar som skriver om kroppsideal och annat skit,
så dömde jag ut den direkt.

- Det står väl en massa skit i denhär tidningen med som folk tror att dom ska må bättre av att läsa men egentligen inte gör det, tvärtom kanske sämre än innan dom läste de sjuka tipsen på hur du kan komma i din bikini eller förlora jul kilorna eller komma i form till sommar modet.
Skrämmande är ju att efter folk har läst så märker nog inte ens hälften att det egentligen gav dom en mer negativ effekt på deras självbild och självförtroende och att dom kanske lämnar tidningen med en påminnelse om att "det där är jag inte nöjd med" eller de kanske till och med hittar nått nytt att ha komplex över som aldrig hade fallit dom in ifall dom inte hade läst de sista raderna i skittidningarna.



Men till skillnad från andra tidningar så stod det faktiskt helt annorlunda i nr 2 av Vitalt Vetande 2009.
Det stod öppet och ärligt om hur vriden vår kroppsideal är och att det börjar bli lika många män som kvinnor idag som har det tufft med sin självbild.
Pressen på utseendet har i det flesta tider varit tuff men kanske nu mer än någonsin när kroppsidealet bara mer och mer går långt ifrån sanningen. En kvinna ska helst vara liten, smal och skör men ändå med rumpa och byst alltså på bemanning sitta fint och får inte vara för dominant men ska ändå till fredställa ögat.
Mannen ska vara tränad, muskellös och lång och gärna tjärna en del pengar varje år alltså för att dom ska kännas trygga, försörjande och passa in.
Det är ju helt sjukt!!!
I tidningen stod det också hur det egentligen ser ut för en vanlig Svensson, att vi ärligt först ser utsidan hos varandra men vi är inte nöjda med bara det, vi vill ju ha mer.
Även om vi kan drunkna i ett par blåa ögon så vill vi att det skall finnas nått bakom det där pannbenet också.
Det finns inget som är perfekt, alla är vi och ser olika ut och orden lagom och normal borde inte få finnas för vad är lagom? eller Normalt då?.

Det var bra läsning och när jag lämnade tidningen efter mig så mådde jag inte bara bättre med min självbild utan jag fick åter igen bekräftelse på det jag nu i flera år har trott på är de sunda.
Att istället för att slänga en massa pengar på att vilja göra om sig för att passa in, så mår vi bättre av att ändra vår syn på oss själva, sänka kraven och lära oss att acceptera att vi ser ut som vi gör och det är precis det vi  är värda att bli älskade för!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0